Friday, March 18, 2011

Mengenali Tuhan

Siapa itu Tuhan?
Ayat ‘Allazi khalaq’ bermaksud ‘Yang menciptakan manusia’.Kenapa Allah menekankan Dia yang menciptakan manusia? Jawapannya ialah kerana dengan mengenali diri kita diri kita terlebih dahulu, kita akan mengenali pencipta diri kita.
‘Man arafa nafsahu, faqad arafa rabbuhu’. Maksudnya : Siapa yang mengenali dirinya akan kenal Tuhannya.
Bagaimana nak mengenal diri kita? Kita mulakan dengan soalan soalan berikut:
a) Dari mana aku datang?
b) Di manakah aku berada sekarang?
c) Apa yang perlu aku lakukan ?
d) Kemana aku akan pergi selepas ini?
e) Siapakah yang mencipta aku dan alam ini?
Jawapan kepada soalan soalan ini akan mengajak kita berfikir dan membawa kita mengenali sifat sifat kita dan Pencipta kita.
Nabi Muhammad saw juga pada mulanya tidak mengetahui adanya Tuhan. Semasa beliau berusia 40 tahun, beliau telah lari untuk bersendirian di Gua Hira’ kerana tidak tahan dengan kejahilan penduduk Quraisy pada masa itu. Dan di sini lah, Allah telah menurunkan wahyu yang pertama kepada nya melalui perantaraan malaikat Jibril. Dan wahyu pertama itu ialah :
‘Iqra’ bismirabbik..’ yang bermaksud ‘bacalah dengan nama Tuhan’.
Jelas sekali di sini, untuk mengenali Tuhan, kita di suruh membaca dan bahan bacaan yang terbaik adalah Al Quran yang mengandungi pelbagai jawapan kepada semua soalan hati dan jiwa. Jika kita tidak tahu, maka cari lah guru sebagai pengantara untuk menerangkan dan membimbing kita mengenali diri dan Tuhan. Insyaallah..


Read more: http://ilhamnurulresources.blogspot.com/#ixzz1GwRUecpB

No comments:

Post a Comment