Wednesday, March 9, 2011

Burung Walet dan Piezo Tweeter


Sistem Audio Rumah Burung walet
Sepertimana yang anda sudah tahu, untuk memanggil burung walet datang, tinggal dan membuat sarang di dalam rumah burung memerlukan beberapa teknik dan antaranya adalah memikat burung walet ini dengan menggunakan rakaman suara burung walet.
Horn Tweeter Round
Anda perlu mempunyai sistem audio khusus untuk memainkan rakaman suara burung walet ini yang juga memainkan beberapa jenis rakaman suara dan juga ada yang perlu dimainkan 24jam sehari untuk memastikan rumah burung anda berproduktif.
Untuk mendapatkan sistem audio yang terbaik dan yang paling utama adalah menghasilkan suara bunyi burung walet yang semulajadi tanpa ada apa-apa bunyi yang sumbang anda perlu mereka sistem audio anda dengan betul.
Untuk makluman anda piezo tweeter akan mengeluarkan sejenis bunyi ‘bising’ hissing apabila ianya tidak dipasang dengan betul secara teknikalnya. Bunyi ini tidak akan kedengaran dari jauh terutama apabila ianya sudah dipasang pada ‘nesting plank’ rumah burung anda. Anda mungkin tidak perasan akan bunyi ini kecuali anda dengarkanya dekat pada telinga anda. Bunyi ‘bising’ ini sedikit sebanyak akan membuatkan burung walet tidak berapa selesa kerana ianya bukan suara semula jadi yang mereka akan kedengaran.
Walaupun anda mempunyai rakaman suara burung walet yang sangat berkualiti tetapi jika ia dimainkan ke dalam sistem audio anda yang mempunyai masalah ‘bising’ ini, ia nya tentu akan memberikan kesan yang tidak baik kepada rumah burung anda.
Audax AX60
Untuk mengelakkan bunyi ‘bising’ ini anda perlu mengambil kira beberapa faktor untuk sistem audio rumah burung anda seperti dibawah:
  • Menggunakan piezo tweeter yang berkualiti.
  • Memasang ‘crossover burung walet’ untuk pemasangan tweeter yang banyak.
  • Menggunakan kabel audio yang berkualiti tinggi.
  • Membuat pendawaian ‘looping’ yang betul ke penguatkuasa amplifier anda.
Kesemua perkara ini adalah kritikal untuk memastikan sistem audio anda berada dalam keadaan yang baik kerana anda mungkin tidak sedar mungkin antara tweeter anda mempunyai masalah.
Penyambungan secara sesiri atau selari yang melibatkan banyak tweeter juga perlu di ambil kira, kerana peralatan ini akan menghasilkan ‘resonans’ dimana ianya akan menyebabkan kerosakan bukan sahaja pada tweeter anda tetapi juga penguatkuasa amplifier anda.
Dibawah antara contoh pemasangan yang bukan nya salah tetapi ianya tidak baik dari segi keupayaan teknikalnya.

Pemasangan Tidak Sesuai Dari Sudut Teknikal
Untuk sistem peralatan audio klik ke link ini

PROMOSI ISTIMEWA
SUARA BURUNG WALET MP3 INDOOR & OUTDOOR
HANYA RM 77 (Suara luar & dalam di jual berasingan)
Hubungi Mr.Pojie 017-6477528 untuk pesanan


Read more: http://ilhamnurulresources.blogspot.com/#ixzz1G3QP6Smv

No comments:

Post a Comment